انواع دان قهوه معروف در بازار

انواع دانه قهوه معروف در بازار
قهوه روبوستا / قهوه عربیکا/قهوه سبز
اگر چه در دنیا دانه های قهوه متفاوتی وجود دارد اما دو قهوه هست که از همه بیشتر استفاده شده و متداول تر است. دو دانه قهوه عربیکا و روبوستا پر کشت ترین و پر مصرف ترین قهوه های دنیا هستند. اما بین این دو دانه قهوه تفاوت بسیار وجود دارد. از این دو قهوه معروف، طعم های ترکیبی هم تهیه می شود که بسته به سلیقه و ذائقه خودتان، می توانید قهوه ای را که می پسندید، انتخاب کنید. اگر می خواهید که با انواع قهوه آشنا شوید باید ابتدا تفاوت بین آن ها را بدانید، سپس روش تهیه آن را در نظر بگیرید. در ادامه، دو قهوه معروف روبوستا و عربیکا را به شما معرفی می کنیم.

قهوه روبوستا / Robusta
گیاه قهوه روبوستا تا ارتفاع ۶ متر رشد می کند و بسیار مقاوم است.گیاه قهوه روبوستا را در ارتفاعات پایین و در کنار دریا پرورش می دهند. شکل دانه روبوستا گرد است و کافئین بیشتری دارد. همچنین مقدار آنتی اکسیدان ها در قهوه روبوستا ۷ الی ۱۰ درصد است که این میزان آنتی اکسیدان خواص مفیدی برای سیستم عصبی دارد. این مقدار آنتی اکسیدان عوامل ایجاد کننده التهاب در سیستم عصبی را کاهش داده یا برای درمان یبوست مفید است. قیمت قهوه روبوستا ارزان تر از قهوه عربیکا بوده و مصرف کمتری از قهوه عربیکا دارد. دلیل این موضوع طعم تلخ و کافئین بیشتر این نوع دانه قهوه به نسبت عربیکا است. قهوه روبوستا برای تهیه اسپرسو مناسب تر است. کشورهایی که این نوع قهوه را میکارند ویتنام، برزیل، اندونزی و هند هستند که قهوه هایشان به قهوه روبوستای ویتنامی، قهوه روبوستای برزیلی، قهوه روبوستای اندونزی و قهوه روبوستای هندی معروف هستند. به جز این کشورها، کشورهایی همانند اتیوپی، سوماترا، ترکیه، مکزیک، نیکاراگوئه، کلمبیا، هندوراس و پرو این نوع قهوه را به بازار عرضه کرده اند.

قهوه عربیکا / Arabica
قهوه عربیکا را در گذشته با نام قهوه عربی می شناختند. چرا که در گذشته در کشورهای یمن، اتیوپی (جنوب غربی) و سودان (جنوب شرقی) کاشته می شد. همانطور که گفته شد دانه قهوه عربیکا در دنیا بسیار بیشتر از دانه قهوه روبوستا کشت می شود. گیاه آن تا ۴٫۵ متر رشد می کند و به نسبت گیاه قهوه روبوستا آسیب پذیرتر است. این گیاه را در مناطق مرتفع می کارند. شکل دانه آن کشیده و به شکل S است. این نوع قهوه حدود ۷۵ درصد تولید جهانی قهوه را تشکیل داده و برزیل یکی از بزرگترین تولید کنندگان قهوه عربیکا در دنیاست.
مقدار کافئین در قهوه عربیکا ۱٫۵ درصد و کمتر از قهوه روبوستا بوده که همین موضوع به همراه چرب تر بودن این دانه باعث شده که طعم دلنشین تری داشته باشد و در نتیجه مصرف آن در دنیا بیشتر شود. اگر چه میزان آنتی اکسیدان در دانه قهوه عربیکا بین ۵٫۵ تا ۸ درصد متغیر است و کمتر از قهوه روبوستا است اما این دانه قهوه گران تر از روبوستا بوده است. چرا که نحوه پرورش آن دشوارتر و میزان درخواست آن در بین مردم بیشتر است. دلیل این موضوع طعم شیرین تر و خوش طعم تر قهوه عربیکا به نسبت دیگر قهوه هاست. همچنین عطر و رایحه بهتری به نسبت روبوستا دارد در نتیجه برای خوابی راحت بسیار مناسب است. این نوع قهوه در کشورهایی چون برزیل، کنیا، کلمبیا، اتیوپی، گواتمالا، سوماترا و بسیار دیگر کشت می شود و با نام هایی همانند قهوه عربیکای برزیلی در دنیا شناخته می شود.

قهوه سبز / Green Coffee
قهوه سبز همان قهوه خامی است که به اصلاح عمل رست شده یا بو داده نشده بر روی آن انجام نشده است. تمام قهوه ها مانند قهوه روبوستا و عربیکا برای استفاده و تهیه قهوه باید تفت داده شوند. در این میان بعضی از افراد، قهوه خام سبز را بدون عمل تفت دادن استفاده می کنند. دلیل این موضوع نیز آن است که گفته شده قهوه سبز باعث لاغری می شود. بنابراین بیشتر کسانی که رژیم های لاغری دارند از این نوع قهوه مصرف می کنند. اما قهوه سبز به دلیل اینکه بو داده نشده، از قهوه روبوستا نیز تلخ تر است. آنتی اکسیدان کلروژنیک اسیددر قهوه سبز به لاغری کمک بسیاری می کند.

pishro
دی 24, 1398